Tartalom

Kellemes kikapcsolódást kíván a szerkesztőség!

Linkek

V. évfolyam 1. szám

IV. évfolyam 3. szám

IV. évfolyam 2. szám

IV. évfolyam 1. szám

III. évfolyam 3. szám

III. évfolyam 2. szám

III. évfolyam 1. szám

II. évfolyam 4. szám

II. évfolyam 3. szám

II. évfolyam 2. szám

II. évfolyam 1. szám

I. évfolyam 4. szám

I. évfolyam 3. szám

I. évfolyam 2. szám

I. évfolyam 1. szám

Az Illyés Gyula Gimnázium honlapja

 

Oldallátogatottság számláló:

Játsszunk irodalmat!

 

 

 

 

Hamlet-portfólió

A 9.N osztályban elsőként próbálkoztunk meg egy új és alternatív, nagyobb kreativitást igénylő témafeldolgozási módszerrel, mely a Magyartanárok Egyesülete által kiadott kompetenciafejlesztő oktatási programcsomag alapján lett összeállítva (forrás: https://magyartanarok.files.wordpress.com/2015/06/11-tanc3a1r-3-reneszc3a1nsz-reformc3a1cic3b3.pdf

Az osztálynak 5 feladatból (a és b résszel) kellett választaniuk két megoldandót, melyek között szerepeltek például Hamlet-előadások kritikáinak összefoglalói, színpadkép és jelmeztervek készítése, képregény összeállítása bármely technikával, de kisfilmet (spot) is lehetett készíteni a Nemzeti Színház spot-verseny felhívásának megfelelően nyilvános helyen felvéve. A feladat azért kapta a "portfólió" elnevezést, mert minden megoldott kreatív feladathoz reflexiót kellett írni az elkészítés menetének felvázolásával, ezekből mutatunk most be néhány részletet.


„Összességében megküzdöttünk a feladattal, mert még sosem kaptunk ilyen házi feladatot, ellenben úgy gondoljuk, hogy sikeresen teljesítettük a követelményeket, és meg vagyunk elégedve a teljesítményünkkel.”
Vicze Sára és Tancsa Léna, 9.N

A Hamlet portfólió kezdetben sokunkat megrémített, mert a többségünk még nem készített ilyen kreativitást és pontosságot igénylő munkát. Különösen figyelnünk kellett a jó időbeosztásra, ami őszintén szólva az osztály néhány tagjának nehezére esett (mint mindig). Mivel ez volt az első ilyen jellegű feladatunk meggyűlt vele a bajunk, de összességében a hasznunkra vált. A készmunkák megtekintése az órán igazán jó hangulatban telt. Szerintem némely jelmezterv, szpot vagy képregény jó ideig élénken fog élni az emlékezetünkben. Véleményem szerint az osztály nagy része élvezte a portfólió elkészítését, és valószínűleg ennek hála még sokáig emlékezni fogunk Hamlet történetére.
Juhász Szabina, 9.N

Hamlet jelmezterv:
Véleményem szerint a XXI. század Hamletjének a képhez hasonlóan kellene öltözködnie, hogy a fiatalokat is becsábítsák a színházba, mivel így számukra is sokkal átélhetőbb a történet. A képen Hamlet sportcipőt, melegítő nadrágot és egy fehér pulcsit visel. Hamlet nem véletlenül visel fehér pulóvert, mivel a fehér szín az jóság, tisztaság, ártatlanság jelképe, és Hamlet az egész történet során a jóra törekszik. Hamlet egy övtáskát is visel, mivel a XXI. századi fiataloknál mindig ott van a telefonjuk, ő is ott hordja magánál. A nadrágján lévő zsebeknek is megvan a funkciója: a fiatalok előszeretettel fogyasztanak energiaitalt, ezért a zsebeiben hord magánál egyszerre többet is, hogyha a barátai megkívánnak egyet, ő tud nekik adni.
1

 

 

 

 

 

A háttér sem véletlen: egy new yorki utcát képzeltem ide, mivel a Z generáció legtöbbször a nagyvárosokban képzeli el az életét, így még ember közelibb lehet a karakter.

H. B., 9.N

1Hamlet jelmezének tervezésekor 4 másik jelmezt vettem figyelembe, azok jelentették a mintát számomra. Mindenképpen meg szerettem volna tartani a régi kor stílusát, tehát semmi modernizálást nem akartam. Hamlet ugye királyfi, tehát elegánsabb, rangjához méltó ruhát rajzoltam, színekkel, díszítéssel és természetesen az elmaradhatatlan koronával.

Ebből a jelmezből tetszett, ahogy a ruha ujját megrajzolták és a kard is. Bár annyira sok csatajelenet nem szerepelt a műben, mégis szükség van rá, főleg egy királyi családban.

 

1
A következő kép a ruha szempontjából annyira nem tetszik, mert szerintem a fekete nem való egy királyfihoz, de a haja itt tetszett a legjobban. Abban a korban szinte mindenkinek hosszú haja volt, és Dániában egyértelmű a szőke hajszín.

 

1Végül ebből a három képből merítettem ötletet. Egyrészt a korona tetszett, aztán az első ruhán az ujj rész, a másodikon a gallér, a harmadikon pedig a piros szín és a mintázata a ruha közepének. Úgy gondolom, hogy ezek a rózsák nagyon előkelővé teszik a jelmezt.

 

A végeredmény pedig ilyen lett:

11
V. R., 9.N

Képregények:
1
Szücs Levente, 9.N
1
„Azért ezt a jelenetet választottam, mert itt indul be igazán a történet. Ekkor beszél először a halott király Hamlettel, és itt mondja el neki, hogy álljon bosszút fivérén.”
Sirankó Zsófia, 9.N

 

1

„A szellem szövegét kék színnel írtam, mert amikor olvastam a jelenetet, akkor is valami kékes-szürkés alak volt előttem. (…) Próbáltam minél több színt belevinni, mert szerintem egy képregény így hiteles, ha vannak benne színek, de nem tudtam volna ezt elképzelni fekete-fehérben.”
Pápai Dorottya, 9.N

Színpadkép:
1
Bernardo és az őrség ruhája: fekete köpeny, ing, lánc, mellvért, nadrág, csizma
Szellem ruhája: fehér ing, szürke köpeny, fehér nadrág, fehér kalap, csizma
Mozgások: az őrség tagjai a falon fel-alá járnak, és közben beszélgetnek. A szellem az erdő felől lassan jön, érzelemmentes arccal
Hangok: a szél fúj, az őrök cipője kopog a várfalon, amikor odaér a szellem köd jelenik meg, és a csizmája alatt hallatszódik az avar és a faágak ropogása

P. Á., 9.N

 

A szellem megjelenítése:

1
Király jelmeze: Hegyes vállpáncél, szakadt palástszerű lepedővel fedett nehézpáncélzat, mely az árulást jelképezi. A vállpáncélból kiálló nyolc tüske a történetbeli nyolc halálesetet hivatott szimbolizálni. Emellett a díszes páncél díszes sisakkal a királyhoz méltó, és így egyben az erőt és a bosszút jelzi. A szakadt palást világoszöld, a vért sötétszürke színei a bosszúvágyat és a rejtélyességet is fokozhatják.
Pozicionálás: a királynő mindig az erkély alatt áll, így bármerre néz, nem látja a szellemet. Hamlet a királynő előtt áll, de úgy, hogy ne takarja a királynőt a nézők szeme elől. A szellem álljon széken, zsámolyon, hogy ő is jól látszódjon.
Hangok: Magas hegedűhangokkal lehetne fokozni a szituáció feszültségét, ez kiemelné a királynő kétségbeesettségét, és közben mély hangokkal kellene megszakítani a hegedűt, hogy kérdőre lehessen vonni Hamletet, hogy valóban őrült e.
F. D., 9.N

Szpot:
A jelenet kiválasztásánál legfőképp arra figyeltem, hogy legyen párbeszéd, és tudjunk poénosan hozzányúlni. A felvétel napján először mindketten elmondtuk az ötleteinket és megegyeztünk az általam választott jelenetben. A szerepeket is elég egyszerűen felosztottuk, mivel Ophelia énekel ebben a részletben, ezért ezt mindenképpen Rebinek kellett játszania, mert ő amúgy is állandóan csak énekel, énekel és énekel, nekem pedig nem állt szándékomban a videóban kínozni a nézőket az énekhangommal. Ezt követően kis problémába ütköztünk az elképzelt helyszínünket illetően, és kénytelenek voltunk újat választani. Igyekeztünk a kiírásnak megfelelően valamilyen nyilvános helyet keresni, így esett a választásunk az újdombóvári játszótérre.
Még otthon mindketten megtanultuk a szövegünket, és Rebi anyukájának, alias az operatőrünknek a kíséretében elindultunk felvenni a jelenetünket. Mikor odaértünk, megbeszéltük, hogy melyik szövegrészletet hol mondjuk, és az operatőrünknek is aprólékosan elmagyaráztuk a feladatát. Csak az első részletet kb. ötször vettük fel, mert vagy elfelejtettük a szövegünket, vagy elröhögtük magunkat vagy egyszerűen a segédünk nem indította el a felvételt. A videó második felével ugyanez volt a helyzet, annyi különbséggel, hogy egy foltos cica is csatlakozott hozzánk, valamint nem lehetett nem sírni a röhögéstől azon, amikor Rebi énekelve hintázik a játszótéri játékon. Végül megnéztük a végeredményt, és őszintén elégedettek voltunk magunkkal mindhárman (Rebi, operatőrnénink, én). Utolsó simításként otthon összevágtam a videó két részét, és elégedetten dőltem hátra jókat mosolyogva magunkon.
Juhász Szabina, 9.N